THE RIGHT TO ART & HAPPY NEW YEAR!

Masza 2014-2015

Radośnie, Okołonoworocznie życzę Wszystkim
Pięknych Spotkań i Ciekawych Rozmów o Sztuce i Życiu.
Przynajmniej tak udanych – jak te, które przeprowadziliśmy w 2014 roku – spotykając się wokół ważnych teatralnych tematów z aktorami, reżyserami, psychologami, psychiatrami, fizykami, artystami i matematykami. Wszystkimi, którzy odkryli w teatrze te miejsca, którymi sztuka przenika w nasze indywidualne, prywatne życia i niespokojnie domaga się dialogowania!
Do Rychłego Zobaczenia! – najbliższe styczniowe spotkanie 14 stycznia! Zapraszam do Cocofli – books art cafe – 21.00

 

The Right to Art – to Dyskusyjny Teatr, który od lipca 2014, zaprasza wszystkich do rozmowy na tematy poruszane w sztukach wrocławskiego Teatru Polskiego, w przekonaniu, że dotyczą nas tak bardzo, iż domagają się szerszej – ponadśrodowiskowej dyskusji.

Ludzie korzystają z różnych mediów, by rozpoznać rzeczywistość. The Right to Art – proponuje teatr. Z bardzo oczywistego powodu – teatr jest pierwotny, żywy, bezpośredni – i do życia absolutnie niezbędny!

Chodzi więc o to, żeby wejść z nim w autentyczny dialog – zwyczajnie, bez konieczności naukowego oprzyrządowania – rozmawiać o jego indywidualnym, sobie tylko właściwym doświadczaniu. Podglądać go ze swojej perspektywy, na prywatny użytek, z własnych powodów. W nieustannym dialogu z innymi: perspektywami, powodami i doświadczeniami.

A więc niezależnie od tego, czy jesteśmy znawcami teatru czy przypadkowymi uczestnikami artystycznego zdarzenia – mamy do niego pełne prawo – The Right to Art!

Teatr dotyczy bowiem absolutnie wszystkich. Obojętnie więc – czy jesteś artystą, fizykiem, psychologiem, neurobiologiem czy botanikiem, lekarzem czy kucharzem – teatr tłumaczy każde bez wyjątku życie, wyprowadza z ukrycia pochowane myśli, testuje najtrudniejsze problemy naszego prywatnego i zbiorowego świata.

Czas więc przestać rozumieć go wyłącznie elitarnie – bo wbrew niektórym opiniom – my potrzebujemy teatru tak samo jak on potrzebuje nas wszystkich: naszej obecności, reakcji: zachwytu i oburzenia – na równi. Bez tego nie mógłby istnieć.

Tyle, że teatr potrzebuje widza świadomego, krytycznego, wyemancypowanego. W przeciwnym razie – jak ostrzega Jacques Ranciere – jeśli wciąż będziemy w przekonaniu, że nie potrafimy niczego pojąć bez pomocy wielkich umysłów – zawsze oddamy się jakiejś władzy, zniewoleniu i opresji.

I co najważniejsze – teatr nakłania do rozmowy nawet wówczas, a może przede wszystkim wtedy, gdy się nie podoba!

The Right to Art podziela zdanie tych twórców, którzy uważają, że teatr nie jest od tego, żeby się podobać. Ma poruszać, denerwować, wytrącać, oburzać.

Powinien przecież być przestrzenią wolności, stwarzać obszar nieskrępowanej rozmowy, pozwalać, w możliwie bezpiecznych warunkach, śmielej niż w życiu, przekroczyć granice naszych emocji i doświadczeń.

Zawsze przecież możemy stamtąd powrócić, nawet jeśli przemienieni, to nigdy wbrew naszej woli.

Spotkania zorganizowane w ramach działań The Right to Art
(lipiec-grudzień 2014)

SPOTKANIE 1. TEATR IDZIE DO KINA .
Zorganizowane zostało wobec największego we Wrocławiu Festiwalu Filmowego NOWE HORYZONTY. Na spotkaniu obecni byli m.in. reżyser teatralny i filmowy Przemysław Wojcieszek oraz znana kompozytorka muzyczna oraz piosenkarka Julia Marcell.( Spotkanie odwoływało się do relacji między konkursowym filmem „Jak całkowicie zniknąć?” a teatralną sztuka również autorstwa Wojcieszka „Cokolwiek się zdarzy, kocham cię”).

SPOTKANIE 2. PISS & FREUD.
Gościem spotkania z widzami był znany, wrocławski psychiatra dr Tomasz Piss.
Rozmowa dotyczyła SKANDALU W ŻYCIU I SZTUCE.( W związku przede wszystkim z „Golgotą
Picknic” Rodrigo Garcii).

SPOTKANIE 3. O CO CHODZI W TEATRZE POLSKIM
I DLACZEGO TO JEST DLA NAS TAKIE WAŻNE?
Spotkanie podejmowało żywo kwestię wszczęcia procedury odwoławczej dyrektora Teatru Polskiego K. Mieszkowskiego. Spotkanie wiązało się z możliwością wypowiedzi w radiu TOK
FM w programie NA ŻYWO czym jest dla mieszkańców i widzów wrocławski teatr i CO ON
DAJE SPOŁECZEŃSTWU?
SPOTKANIE 4. WIDZIAŁA PANI TYCH MŁODYCH W TEATRZE
I CO ONI SOBIE W OGÓLE SOBIE MYŚLĄ!?
Zainicjowanie spotkania z artystycznym kolektywem młodych twórców IP GROUP, rozmowy o teatrze młodej generacji: Jak różne eksperymentalne, radykalne praktyki artystyczne
modyfikują nasze SPOSOBY ROZUMIENIA WSPÓŁCZESNEGO ŚWIATA?
Identity Problem Group to interdyscyplinarny kolektyw artystyczny, łączący sztuki wizualne i performatywne oraz dramaturgię
z architekturą, wideo i soundartem. Twórcy poruszają się w obszarze improwizacji,performance art, instalacji multimedialnych oraz filmu. Skupiają się na procesie twórczym,
wyrażanym w działaniach laboratoryjnych i kreacji artystycznej. IP Group tworzą: Piotr Choromański,Anka Herbut , Łukasz Twarkowski ,Jakub Lech i Bogumił Misala.

SPOTKANIE 5. POLITYKA TEATRU TEATR W POLITYCE.
Ciąg dalszy czynnego uczestnictwa THE RIGHT TO ART w akcji protestacyjnej. Lista z naszymi
podpisami trafiła do Urzędu Marszałkowskiego.
( Spotkanie wokół spektaklu performansu:
„Czy Pan to będzie czytał na stałe?” Michała Kmiecika i Marzeny Sadochy oraz akcji: TEATR NIE JEST PRODUKTEM; WIDZ NIE JEST KLIENTEM.
SPOTKANIE 6. JAK UWOLNIĆ TWÓRCZĄ ENERGIĘ.
Spotkanie z aktorką i pedagog PWST Jolantą Zalewską o tym jak wykorzystać techniki artystyczne w innych zawodach, jaką rolę w edukacji XXI wieku odgrywa sztuka, jakie nowe możliwości dla twórców otwiera przemysł kreatywny. Innymi słowy JAKIE MAMY KORZYŚCI Z UCZESTNICTWA W SZTUCE? (Spotkanie wokół spektaklu Tęczowa Trybuna 2014. Moniki Strzępki i Pawła Demirskiego, w którym Jolanta Zalewska gra rolę Pani Prezydent).

SPOTKANIE 7. TYLKO TY MI ZOSTAŁAŚ, MOJE DZIECKO.
Rozmowa wokół spektaklu Jana Klaty:”Utwór o Matce i Ojczyźnie”. Tym razem przede wszystkim o naszych trudnych relacjach z Matką i Ojczyzną – dwoma największymi figurami kultury i natury, determinującymi od zawsze nasze życie intymne i zbiorowe. Czyli o związkach teatru z psychologią, sztuki z życiem.
SPOTKANIE 8. NIEPRZYSTOSOWANIE POZYTYWNE.
Spotkanie ze znawcą sztuk widowiskowych i scenicznych bohaterów neurotycznych dr Milanem Lesiakiem wokół „Smyczy” Natalii Korczakowskiej, monodramu Bartosza Porczyka oraz TEORII DEZINTEGRACJI POZYTYWNEJ, pozwalającej widzieć normę jako pojęcie wielopoziomowe. Innymi słowy wokół odpowiedzi jaka jest jasna strona naszych neurotycznych osobowości?!

SPOTKANIE 9 i 10. ALTER EGO W TEATRZE – CZYLI O ŻYCIU NASZYM PSYCHICZNYM I SCENICZNYM.
Czy teatr to wciąż dobre miejsce do przyglądania się sobie i czy wszyscy jesteśmy neurotykami?
Po „Smyczy”, „Hansie, Dorze i Wilku” a przed „Podróżą zimową” – grupa psychologów i psychiatrów odpowiada na pytania, które wynieśliśmy z teatru – co robić, jak żyć – mimo, że nie uda się nam (mimo terapii!) dociec przyczyn bólu naszego istnienia!?
Spotkanie wzięli udział specjaliści od zaburzeń osobowości:psychologowie z Pracowni Psychoterapii „Alter Ego”.

Projekt realizowany w ramach Stypendium Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego.

Share Button

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>